Thursday, July 30, 2009

ULAMAK DAN PERANANNYA

ULAMAK DAN PERANANNYA

Firman Allah dalam surah ghafir ayat 28

Maksudnya : Sebenar insan yang bimbang dan takut melanggar perintah Allah daripada kalangan hamba –hambaku hanyalah orang-orang yang berilmu.

Sabda Rasululah s.a.w

Maksudnya : Para Ulamak (yang berilmu) pewaris nabi-nabi ertinya ulamak pada pandangan Hasan Albasri dengan berpandu kepada sabda Rasulullah s.a.w beliau berkata :

Umpama para ulamak di bumi sama seperti bintang-bintang di langit, apabila timbul bintang-bintang di langit nescaya manusia menemui jalan-yakni apabila para ulamak berada di samping manusia, maka manusia itu akan dapat hidayah dan apabila bintang-bintang itu hilang menyepi maka manusia akan meraba-raba yakni apabila ulamak menyepi diri tidak bersama dalam masyarakat maka orang ramai dalam kesesatan, bengong dan sesat.

ULAMAK PADA : SUFYAN ASSAURI katanya :

Ertinya : Amalan maksiat, buruk, jahat adalah penyakit manakala para ulamak pula adalah sebagai ubat atau penawar maka apabila rosak para ulamak (rosak akhlak, cara berfikir dan bertindak ) maka siapakah yang boleh mengubati penyakit?

Huraian:

Apabila dikatakan kepada seseorang dan kumpulan sebagai ulamak apalagi jika mereka dimasyhurkan sebagai ulamak atau orang berilmu maka secara langsung merekalah disebut sebagai golongan yang paling takut kepada Allah dan orang paling arif untuk tidak melanggar perintah Allah dialah orang paling sempurna melaksanakan suruhan Allah dan semua suruhan kerana para ulamak pada Rasulullah s.a.w. ialah golongan insan yang diberi taraf sebagai pewaris para nabi dan bertanggungjawab menerima pusaka nabi-nabi serta menjalankan tugas keseluruhan kerja-kerja yang telah dilakukan oleh nabi-nabi semasa hayat mereka. Di antara tugas dan tanggungjawab para-para ulamak :

1. Menyampaikan Islam kepada manusia dengan tepat penuh amanah, ikhlas dan jujur.

2. Memberi nasihat kepada pemimpin menegur dan membetul kesalahan, kesilapan, memberi tunjuk ajar khususnya urusan keakhiratan.

3. Nasihat dan tunjuk ajar hendaklah disampaikan dengan penuh hikmah dan berakhlak.

4. Semua pendangan dan nasihat tidak dipengaruhi oleh unsur-unsur peribadi , pangkat, harta puak dan politik.

5. Semua nasihat dan pandangan berlandaskan Nas al-Quran, hadis yang sahih, pendapat ulamak muktabar sebagai rujukan.

Ini merupakan sebahagian ciri-ciri ulamak pewaris nabi yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w berpandukan kepada sabda Rasulullah s.a.w di atas. Sahibulfadilah Hassan al-Basri menyatakan dengan penuh yakin dan tegas, bahawa para ulamak adalah sebagai petunjuk utama selepas Rasulullah dan nabi-nabi merekalah sebagai penghidayah disisi Allah selepas para ambia tanpa para ulamak manusia akan sesat, sementara Sufian Athauri dalam ingatan dan nasihatnya kepada para ulamak dan menyatakan bahawa diibaratkan sebagai ubat atau penawar kepada segala penyakit keburukan yang dihadapi oleh manusia. Keburukan dan penyakit yang dimaksudkan oleh Sufian Athauri ini ialah kemungkaran, kejahatan yang dilakukan oleh manusia maka ubatnya bagi Abu Sufian ialah para ulamak.

Dalam masa yang sama juga Abu Sufian dalam kata-katanya juga mengingatkan para ulamak sentiasa luhur, baik, tidak dicemari oleh tingkah laku dan perbuatan yang bertentangan dengan Islam sebab apabila ulamak digolong ke dalam kumpulan orang yang fasik, jahat dan suka buat maksiat maka sudah tentu tiada siapa lagi yang akan memberi nasihat kepada yang melakukan kejahatan dan yang membuat maksiat. Jika akhlak masyarakat rosak kerana ditimpa berbagai penyakit dan kesusahan sedangkan pada masa yang sama ulamak juga telah rosak akhlak dan peribadinya maka siapakah akan menjadi petunjuk dan penasihat? Sudah tentu tiada. Apabila berlaku keadaan seumpama itu, maka penyakit keburukan, kejahatan akan merebak dan akan berlaku berleluasa. Ringkasnya ulamak tulin berilmu yang dimaksudkan oleh Allah dan Rasul perlu ada dalam masyarakat. Kita perlu minta perlindungan Allah agar jangan ada ulamak yang menjadi perosak atau pembawa penyakit kepada pemikiran dan cara hidup yang terkeluar daripada akhlak atau peradaban Islam yang benar, sahih menurut al-Quran, melalui keterangan hadis-hadis yang sahih berpandukan tauladan kepada amalan para sahabat dan Imam mujtahidin. Bberpandulah kepada mereka insyaallah kita akan selamat.“

No comments:

Post a Comment