Thursday, July 30, 2009

ADAB MEMBACA QURAN

FADILAT MEMBACA AL-QURAN

1. “Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari Al-Qur'an dan mengajarnya” (Hadith riwayat Bukhari)

2. “Mereka yang membaca Al-Qur'an dan dia mahir di dalamnya maka ia bersama para malaikat pencatit yang mulia. Mereka yang membaca Al-Qur'an sedangkan ia tidak lancar bacaannya dan payah baginya untuk membaca maka untuknya dua pahala.” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

3. “Bacalah Al-Qur'an kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Kiamat memberi syafaat kepada pembacanya.” (Hadith riwayat Muslim)

4. “Tiada ada hasad kecuali pada dua perkara: Orang yang Allah berikan kepadanya Al-Qur'an maka dia membacanya siang dan malam. Dan orang yang Allah berikan kepadanya harta maka ia menafkahkannya siang dan malam.” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

5. “Sesiapa membaca sehuruf dari Al-Qur'an maka untuknya satu kebajikan, dan setiap kebajikan digandakan sepuluh kali. Aku tidak berkata Alif-Lam-Mim itu satu huruf, tetapi Alif adalah huruf, Lam adalah huruf dan Mim adalah huruf.” (Hadith riwayat Tarmidzi)

6. “Berkata Allah SWT: Sesiapa yang disibukkan dengan membaca Al-Qur'an dan mengingati Aku daripada meminta sesuatu dari Aku, maka Aku akan memberikannya lebih baik dari apa yang diminta oleh orang lain. Dan kelebihan perkataan Allah (Al-Qur'an) atas perkataan-perkataan lain adalah seperti kelebihan Allah atas makhluknya.” (Hadith riwayat Tarmidzi)

7. “Bacalah Al-Qur'an kerana Allah SWT tidak mengazabkan hati yang menyimpan Al-Qur'an. Dan sesungguhnya Al-Qur'an ini adalah jemputan Allah. Siapa yang mendatanginya maka ia akan merasa keamanan. Dan sesiapa yang cinta akan Al-Qur'an maka bergembiralah.” (Hadith riwayat Ad-Darimy)

ADAB MEMBACA AL-QURAN

1. Ikhlaskan niat.

2. Bersabar.

3. Mulakan bacaan dengan Bismillah.

4. Banyak berdoa kepada Allah SWT

5. Bersih dari hadas kecil dan besar.

6. Sebaiknya menghadap kiblat.

7. Memakai pakaian putih yang bersih dan menutup aurat.

8. Jangan banyak berkata dan ketawa ketika membaca dan menghafal.

9. Memberikan tumpuan sepenuhnya.

10. Jangan membaca ketika mengantuk atau menguap.

11. Berhenti membaca ketika ingin membuang angin.

12. Menghormati Al-Qur'an.

13. Menghormati guru.

14. Solat dua rakaat sebelum memulakan kelas.

1

No comments:

Post a Comment